تبلیغات
بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی - 3 دلیل محکم و متقن از آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای رد نظریه تکامل تدریجی
 
بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی
پیامبر اکرم (ص) : " برتری عالم بر عابد مانند برتری من بر کمترین شماست... " (بحار الانوار، جلد 61 ، ص245 با تلخیص)
درباره وبلاگ


این وبلاگ که از ابتدا با نام "مقالات علمی و درسی" فعالیت خویش را آغاز کرده بود ، اکنون بار دیگر و پس از مدت ها سکوت ، بازگشته منتها با نام جدید "بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی"...


مدیر وبلاگ : عرفان نقوی
نویسندگان
نظرسنجی
موضوعات وبلاگ بیشتر در چه محور هایی باشد ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کتاب " آفریدگار جهان" ، یکی دیگر از ادعا های ملحدان را با چند شیوه علمی و متقن ، ضعیف نشان داده اند.





اینک پاسخ را از زبان خود معظم له می خوانیم : 

"

از جمله ایراداتى که ریشه آن در کلمات پیشینیان دیده مى شود و حتّى حکیم معروف ملاّصدراى شیرازى در کتاب اسفار آن را از «انباز قلس» حکیم معروف یونانى که در حدود 2400 سال قبل (قرن پنجم قبل از میلاد) مى زیسته نقل مى کند، ایراد تکامل تدریجى است.

مادّى ها مى گویند: محکم ترین دلیل و اساسى ترین راه براى توحید و اثبات خدا همان نظم است که سرتاسر جهان را فرا گرفته، ولى این نظم وقتى دلیل بر این مدّعا است که از روز اوّل جهان با آن همراه باشد، در صورتى که ممکن است هزاران وجود ناقص، غیر موزون و بى نظم در ابتداى پیدایش عالم بوده و در طىّ میلیاردها سال، کم کم نواقص تحلیل رفته و به تدریج با هزاران تغییر و تحوّل، تکامل یافته تا به صورت فعلى رسیده است.

بنابراین نظم فعلى، مولود (نتیجه) یک سلسله تکامل هاى تدریجى است و در این صورت مانعى ندارد مولود تصادف باشد.

به عبارت روشن تر شما مى گویید عالم، معلول تصادف نیست، زیرا که امکان ندارد با تصادف، نظم به وجود آید، ولى ما نمى گوییم که تصادف یک مرتبه این عالم را به وجود آورده، امّا امکان دارد که در اثر تصادف هزاران موجود غیر منظّم و بى فایده، هزاران حیوان و گیاه ناقص و درهم و برهم پیدا شده و چون به طور کامل، شرایط بقا در آنها آماده نبوده، به تدریج از بین رفته، قسمت هاى موزون آنها باقى مانده و صورت فعلى را به خود گرفته است.

گویا «دیدرو» فیلسوف قرن هیجدهم میلادى (1713-1748) طرفدار این نظریه بوده است، آنجا که مى گوید:

«موجودات کنونى را مى نگریم و آنها را کامل مى یابیم و غافلیم که چه قدر نواقص در طبیعت پیدا شده تا وجود، به این درجه از حیات رسیده است».

در هر حال، امروزه گروهى از مادّى ها فریفته این اشکال شده و به آن تکیه کرده اند و در واقع این اشکال، توسعه یافته نظریّه انتخاب طبیعى داروین است، زیرا او این مطلب را تنها در عالم جانداران معتقد بود، ولى طرفداران این نظریّه، آن را به همه چیز و همه موجودات تعمیم داده اند و بعید هم نیست که داروین، ریشه عقیده خود را از این نظریّه گرفته باشد.

پاسخ: در اینجا نیز براى روشن شدن مطلب، ذکر چند نکته لازم است:


1-حساب احتمالات با این استدلال سازگار نیست.

اگر نظرتان باشد ما برهان نظم را در یک قالب روشن ریاضى ریخته و ثابت کردیم که محال است نظم فعلى، معلول تصادف باشد و این ایراد (تکامل تدریجى) نمى تواند در مقابل آن استدلال، مقاومت کند.

در گذشته گفتیم هر سازمانى که به وجود مى آید، باید احتمالات پیدایش آن را حساب کرد، آنگاه دید که احتمال وجود نظم در آن نسبت به احتمالات دیگر چگونه است، به عنوان مثال اگر چشمانمان را ببندیم و قلمى را روى کاغذى به گردش درآوریم، احتمال مى رود خطى به صورت (1) کشیده شود و یا به صورت خط منحنى، تازه آن هم به اَشکال مختلف; خلاصه هزاران احتمال براى پیدایش یک حرف هست،که یکى ازاحتمالات صحیح و بقیّه غلط است. حال براى پیدایش یک کلمه و یا یک جمله، میلیون ها احتمال و براى پیدایش یک قصیده یا یک مقاله علمى، تاریخى و... احتمالات به اندازه اى مى شود که نمى توان عددى براى آن پیدا کرد. شرح مفصّل این مطلب در آغاز کتاب (دلیل نظم) از نظرتان گذشت.

بنابراین مى گوییم: نظم فعلى به هر شکلى که پیدا شده، مطابق حساب احتمالات، مُحال است مولود تصادف باشد.

فرض کنید همراه «کریستف کلمب» وارد قارّه آمریکا مى شدیم، در حالى که اثرى از بومیان و انسان هاى آنجا نمى دیدیم، بلکه تنها آثار یک شهر بزرگ و خالى از سکنه با خیابان هاى منظّم، عمارت هاى گوناگون و بسیار محکم، انواع ریزه کارى ها، مجسّمه ها، لوله کشى بسیار مرتّب، اشجار، باغستان هاى منظّم و... به چشم ما مى خورد که هر کدام از هوش و فکر سازنده خود حکایت مى کرد; حال اگر تمام مردم دنیا به ما مى گفتند: این آثار، معلول تصادف عوامل طبیعى بوده که در طىّ میلیاردها سال، آثار مختلفى ـ ناقص و غیر ناقص ـ به وجود آورده و در بین آنها تنها این آثار باقى مانده و بقیّه از بین رفته اند و هیچ موجود متفکّرى در پیدایش آنها دست اندرکار نبوده است; آیا این سخنان را باور مى کردیم؟ یا عکس آن را قبول کرده و تردیدى نداشتیم که موجود متفکّرى دست اندر کار ساختمان این شهر بزرگ بوده است؟!

همچنین آیا عاقلانه است که کتاب قانون بوعلى سینا یا کتاب دیگرى را به دست ما بدهند و به ما بگویند که این کتاب در نتیجه حرکات بسیار زیاد افراد بى سواد، روى هزاران صفحه کاغذ ـ که به صورت تصادفى یکى هم کامل بوده است ـ به وجود آمده،آنگاه به تدریج کتاب هاى ناقص ـ به دلیل عدم استفاده ـ از میان رفته اند؟



2-شرایط بقا و شرایط کمال

اگر به فرض این سخن درست باشد، یعنى به گفته شما میلیون ها موجود نامنظّم و ناقص وجود داشته که کم کم نامنظّم ها به واسطه عدم استعداد بقا از بین رفته و چون بقیّه استعداد بقا داشته اند، باقى مانده اند، باید گفت که این توجیه (تکامل تدریجى) تنها مى تواند نظمى را به وجود آورد که شرط اوّلیه بقاى موجودات است ولى نمى تواند ضامن کمالات دیگرى ـ که تأثیرى در حیات آنها ندارند ـ باشد. (دقّت کنید.)

نظمى که در موجودات فعلى دیده مى شود، بر دو نوع است:

الف) نظمى که شرط بقا و هستى موجودات است و یا به عبارت دیگر، عواملى که با فناى آنها، موجودات هم فانى مى شوند.

ب) سلسله عوامل و قوانینى که در اصل حیات و بقاى موجودات تأثیرى ندارد و فقط کمال موجودات در سایه آن تأمین مى شود، ولى عدم آنها موجب زحمت و سلب آسایش است.

بدیهى است که با تکامل تدریجى تنها دسته اوّل را مى توان توجیه نمود، زیرا مطابق این نظریّه، موجودات ناقص به علّت عدم استعداد بقا از بین رفته و بقیّه به علّت داشتن این شایستگى، باقى مانده اند; امّا دسته دوم که هیچ ربطى به اصل بقا و حیات موجودات ندارند، چگونه با این نظریّه توجیه مى شوند؟!

براى نمونه مثال هاى زیر را از بین هزاران مثال انتخاب مى کنیم تا این حقیقت روشن تر گردد.

الف) انسان خصوصیّات بى شمارى دارد که عدم آنها به حیات او صدمه اى وارد نمى آورد، به عنوان مثال اگر غدّه هاى چربى در کنار پیاز مو براى نرم کردن موها، لاله هاى گوش و زوایاى زیاد آن براى جمع آورى امواج صوت، مژه هاى چشم براى جلوگیرى از گرد و غبار، تیره گى مردمک براى جمع آورى امواج نور، قدرت فوق العاده عدسى هاى محدّب براى تطبیق با مناظر دور و نزدیک، سه نوع دندان (ثنایا براى بریدن، انیاب براى پاره کردن و طواحن براى نرم نمودن) با آن نظم و دقّت فوق  العاده، خطوط کف دست ها براى جلوگیرى از لیز خوردن اشیا در کف دست، انگشتان دست و پا و انجام کارهاى متنوّع و صدها نظایر آن نبودند، هرگز حیات انسان مختل مى شد؟ و یا او را در معرض هلاکت قرار مى داد؟ البتّه که خیر، ولى زندگى پر دردسر و همراه با ناراحتى هاى فراوان داشت و از مزایاى زندگى درست بهره مند نمى شد. آیا قانون تکامل تدریجى مى تواند وجود این مزایا را در بدن انسان توجیه کند؟

ب) همچنین اگر در کره زمین، انواع معادن، نیروى برق و نیروى اتم و... وجود نداشت، اگر تمام خشکى هاى زمین در نیمکره جنوبى و بیشتر دریاها در نیمکره شمالى بود، اگر پستى ها و بلندى هاى کره زمین بیش از اندازه کنونى و تمام دریاها مانند بحرالمیّت داراى املاحى بودند که موجود زنده اى نمى توانست در آن زندگى کند و اگر... آیا این کره نابود مى شد و به بقاى آن لطمه اى وارد مى گشت؟!

ج) اگر بدن مرغان از پر پوشیده نبود، اگر دوکى شکل نبودند، اگر وزن آنها از حیوانات زمینى سبک تر نبود، اگر همه آنها مانند شب پره باردار و سنگین مى شدند و... آیا از بین مى رفتند؟ البتّه که نه، ولى استراحت کامل نداشته و از زندگى بهره بردارى کامل نمى کردند.

خلاصه اینکه گستره نظام جهان هستى خیلى وسیع تر از محور بحث تکامل تدریجى است، زیرا تنها محور این بحث بر موضوع انتخاب طبیعى، بقاى اصلح و از بین رفتن موجودات ناقص و غیر مساعد با محیط دور مى زند و بدیهى است که این مطلب، تنها مى تواند در قسمتى از نظم عالم (حدّاقل شرایط حیات و بقا) مصداق داشته باشد، امّا در کمالات و ریزه کارى هاى دقیقى که در اصل حیات، موجود است تأثیرى ندارند.

این مطلب با یک مثال ساده دیگر روشن مى شود:

اگر در کوهى آثار غارهاى متعدّدى را ـ که هزاران سال قبل بوده اند ـ ببینیم که تنها از میان آنها یک غار عظیم باقى مانده و ما بقى از بین رفته باشند، خواهیم گفت: آنها به تدریج بر اثر یک سلسله علل و عوامل طبیعى از بین رفته و تنها یک غار به واسطه استحکامى که در سنگ هاى آن بوده، بر اثر انتخاب طبیعت و بقاى اصلح، باقى مانده است!، امّا اگر نقوش برجسته و آثار زیبا و تاریخى بر در و دیوار آن غار باشد، هیچگاه آن آثار را معلول انتخاب طبیعى و بقاى اصلح نمى دانیم، زیرا آنچه مربوط به این اصل است، همان استحکام و اصل بقاى آن غار است، نه این خصوصیّات زایدى که بودن و نبودن آنها نسبت به بقاى آن یکسان است.

بنابراین، این همه ریزه کارى، دقّت، ظرافت و لطافتى که در موجودات جهان هست، به خوبى ثابت مى کند که کمال در یک سطح بسیار عالى ترى از شرایط اوّلیه حیات قرار داده شده و به طور روشن آثار یک هدف و نقشه قبلى در آن نمایان است.

3-پرونده تکامل تدریجی کجاست؟

صرف نظر از اشکال اوّل و دوم، این اشکال پیش مى آید که به راستى اگر چنین است، باید میلیون ها و بلکه میلیاردها آثار آن موجودات ناقص و ناموزون را در طبقات زمین به صورت فسیل ها مشاهده کنیم تا دلیل صدق این نظریّه باشد و ثابت کند که این موجودات منظّم، از هزاران موجود غیر منظّم انتخاب شده اند، ولى علم دیرین شناسى (پالئونتولوژى) عکس آن را ثابت مى کند; زیرا هر چه به عقب مى رویم و در طبقات مختلف زمین آثار موجودات گذشته را مى نگریم، مشاهده مى کنیم که اگر چه بعضى از آنها با این موجودات کنونى تفاوت داشته اند ولى آنها هم به سهم خود منظّم بوده اند!

اگر براى به وجود آمدن یک نقش ساده تصادفى، هزاران اوراق باطله به وجود مى آید، پس اوراق باطله این نقش هاى شگرف عالم هستى ـ که از میلیاردها هم تجاوز مى کند ـ کجاست؟ چرا پاسخ نمى دهید؟!
"


آفریدگار جهان ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ، قم ، انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع) ، چاپ پنجم ، 1393 ، صص 261-266




نوع مطلب : رد نظریه ها، 
برچسب ها : مکارم شیرازی، داروین، داروینیسم، تکامل، انتخاب طبیعی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
عرفان نقوی
شنبه 14 مرداد 1396 21:11
Useful information. Fortunate me I discovered your web site unintentionally, and I'm stunned why this accident didn't happened
in advance! I bookmarked it.
چهارشنبه 11 مرداد 1396 02:02
Hello There. I discovered your blog the use of msn. This is an extremely neatly written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to read extra of your helpful information. Thanks
for the post. I will definitely return.
چهارشنبه 4 مرداد 1396 04:03
تخفیف ویژه 10 هزار تومنی ریحون!
غذا رو سفارش بدید و 10 هزار تومن تخفیف بگیرید!
برای هر کسی که از لینک شما کد تخفیف رو بگیره هم 10 هزار تومن به حساب شما افزوده میشه!
برای گرفتن تخفیف 10 هزار تومنی مراحل زیر رو انجام بدید:
اول لینک رو باز کنید و کد تخفیف رو کپی یا یادداشت کنید
بعدش برید به صفحه اصلی سایت ریحون reyhoon.com و نرم افزار رو دریافت کنید (با گوشی برید و باید برنامه بازار رو داشته باشید)
بعد از نصب نرم افزار ثبت نام کنید (20 ثانیه طول میکشه نهایت!)
موقع سفارش غذا کد تخفیف رو بزنید تا 10 هزار تومن از هزینه غذا کم بشه.
مثلا 20 هزار تومن غذا سفارش بدید فقط 10هزار تومن پرداخت میکنید.
راستی در ماه مبارک رمضان برای مسافران و معذورین شرعی قبل و بعد از افطار باز است.
سوالی داشتید ایمیل بزنید
موفق باشی!

شنبه 24 تیر 1396 21:24
ســــلام !
وبلاگتون زیباست!
موفق باشید
پنجشنبه 11 خرداد 1396 01:22
بسیار عالی بود!
ممنونم از وبلاگ خوبتون
موفق باشید
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:21
Hello it's me, I am also visiting this web page regularly, this web page is genuinely fastidious and the
visitors are really sharing good thoughts.
سه شنبه 12 بهمن 1395 21:18
سلام دوست عزیز
درباره ی کسب درآمد از اینترنت چه اطلاعاتی داری ؟
من برای تو پیشنهادات و آموزش هایی دارم که تو رو به درآمد میلیونی می رسونه
برای مشاهده پیشنهادات به سایت زیر مراجعه کن:
jobstarter.ir

سوالی هم اگه بود می تونی از راه های ارتباطی زیر بپرسی:
تلفن:02166150185
تلگرام:09031642062
جمعه 12 آذر 1395 01:39
سلام
دوست عزیزم وبلاگ زیبایی داری و میخوام ی چیز رو بهت توصیه کنم پس حتما بخون
خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عاشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول داشته باشد و یا می خواهید دل کسی را بدست بیاورید و در این راه همیشه با شکست مواجه شده اید.
دوستان و یا اطرافیان شما به راحتی دل دیگران را بدست می آورند راحت همه عاشقشان می شوند ولی شما با وجود موقعیت بهتری که دارید موفق نمی شود! چرا ؟
آرزوی داشته اید که شماهم شخص مورد علاقه خود را مثل دیگران در کمترین زمان شیفته و عاشق خود نمایید اما ... چرا؟
کتاب چگونه دیگران را عاشق کنیم رو من برای اولین بار خوندم و اولین کتابی بود که کامل خوندم واقعا فوق العاده است اگه میخوای کسی رو عاشق خودت کنی این کتاب رو حتما بخون
لینک دانلود:
http://aymarket.ir/book/?p=261
جمعه 28 آبان 1395 23:13
سلام
دوست عزیز امیدوارم حال خوبی داشته باشید از وبلاگتون دیدن کردم.
ما یک محصول ویژه برای شما داریم که قسمتی از کار های روزانه رو براتون آسون و راحت میکنه
به سایتمون سر بزنید هر دیدی یه بازدید هم باید داشته باشه دیگه
مطمئنم پشیمون نمیشی
منتظرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر