تبلیغات
بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی - چرا ما در جهان کامپیوتری (مجازی) نیستیم ؟
 
بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی
پیامبر اکرم (ص) : " برتری عالم بر عابد مانند برتری من بر کمترین شماست... " (بحار الانوار، جلد 61 ، ص245 با تلخیص)
درباره وبلاگ


این وبلاگ که از ابتدا با نام "مقالات علمی و درسی" فعالیت خویش را آغاز کرده بود ، اکنون بار دیگر و پس از مدت ها سکوت ، بازگشته منتها با نام جدید "بررسی علم از بینش توحیدی-اسلامی"...


مدیر وبلاگ : عرفان نقوی
نویسندگان
نظرسنجی
موضوعات وبلاگ بیشتر در چه محور هایی باشد ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما
خب این پست در واقع پاسخی هستش به افرادی که این شبهه رو در سایت های مختلف مطرح نموده که ایده اولیه آن از زمان اکران اولین قسمت ماتریکس در سال 1999 تراوش شد.

 به ادامه مطلب بروید تا پاسخ را دریابید. 

چرا ما در جهان کامپیوتری (مجازی) نیستیم ؟
ابتدا باید مشخص کنیم که این کامپیوتر مدنظر نظریه چه نوع کامپیوتریه ؟

ابتدا این استدلال را به دو بخش تقسیم می کنیم.

1-کامپیوتر مورد بحث همانند سیستم های ما است.

خب در این مورد  اثبات های بسیار ساده ای وجود داره.

برهان اول:

شما ابتدا یک شخصیت مثلا یک بازیکن فوتبال pes 2017 و خودتون رو در نظر بگیرید.
اسم اون شخصیت مجازی رو هم بگذارید آقای X.
خب شما میبینید اون آقای X تمام رفتار هاش برنامه ریزی شده است. مثلا وقتی میخواهد شوت کنه یا با داور حرف بزنه ، اون جوری عمل میکنه که بهش القا بشه و حتما متوجه شده اید که وقتی فرد میخواهد دوباره با داور حرف بزنه ، اونجوری حرف میزنه که قبلا حرف میزد (کارهای اون آقای X هر چند متعدد و متنوع است اما تکراری و قابل پیش بینیه و میدونیم که جز چند رفتار معین هیچ کار جدید دیگری انجام نخواهد داد.)

اما شما میتونید بینهایت کار انجام بدهید. داور را مشت بزنید ، با او دست بدهید و ... 
اما شاید شما بگوئید که نکنه این ها هم برنامه ریزی شده باشه ؟! در پاسخ می گوئیم که اگر برنامه ریزی شده بود ، شما باید از خودتون این کار ها رو انجام میدادید نه که ابتدا مغزتون رو فعال کرده بعد کاری بکنید.
در حالی که تو کامپیوتر های ما اون طرف هیچ مغزی در واقع هیچ اندامی از جانب خودش نداره که کار برای اون بکنه.

برهان دوم:

رابطه علت و معلول (قانون علیت)
این قانون رو در ادامه توضیح میدهم.
در واقع این قانون هر سیستم کامپیوتری و هر جامعه مجازی رو نفی میکنه.


برهان سوم:

وجود پدیده ای به اسم "شک"
یه شخصیت کامپیوتری یا مجازی هیچگاه اجازه شک کردن به خودش راه نمیده چرا که شک کردن یعنی قرار گرفتن بین دو یا چند راهی به طوریکه نمیدونی کدومشون درسته ؟! اما شخصیتی که برنامه ریزی شده توسط کامپیوتر های معمولی باشه همیشه یک مسیر برای راه رفتن در اون داره و به دو راهی نمیرسه.



2- کامپیوتر مورد بحث فراتر از سیستم های کنونی ما است.(بینهایت قدرتمند تر)

من قبل از اینکه براتون برهان و منطق بیارم ، باید این رو بگم که قبول کردن اینکه ما در یک شبیه ساز کامپیوتری بسیار پیشرفته هستیم ، یعنی اینکه ما خدا رو قبول داریم. این همون چیزیه که میگه خدا وجود داره منتها با شکل و شمایل انسانی ولی پشت یک کامپیوتر نشسته ( معلوم هم نشده که فرق این کامپیوتر با دنیای واقعی چیه ) برای همین وقتی شما میگی یه هوش برتر اون بیرون هست یعنی شما داری خالقی برای خودت تصور میکنی که ما بهش میگیم خدا البته ما دلیل هم میاریم که چرا خدا نباید شکل و شمایل انسانی داشته باشه.

چون ما فرق این کامپیوتر رو با دنیای واقعی نمیدونیم و نمیتوانیم تشخیص بدهیم که اونها در چه نوع کامپیوتری و با چه مشخصاتی دارن ما رو شبیه سازی میکنند در نتیجه ما سیستم رو در بالاترین حد خود که هیچ عیب و نقصی نداره تصور می کنیم (البته این دیگه سیستم کامپیوتری نیست) پس ما برای نفی اینکه ما مجازی نیستیم یک دلیل میاوریم.

برهان :
علت و معلول مستحکم ترین و متقن ترین دلیل بر "مجازی نبودن" ما است.
رابطه علت و معلول یک اصل قطعی و جاری در جهان هستش.
اینک به توضیحاتی راجع به علت و معلول که از کتاب "خداشناسی" تالیف " آیت الله امینی" اخذ شده ، به دقت توجه کنید.

شما دستتان را حرکت میدهید و قلم را بر میدارید ، ولی دوست شما دستش حرکتی نمی کند و قلم را بر نمیدارد. چرا ؟ چون شما اراده کردید (=خواستید) که قلم را بردارید ، اما دوست شما چنین اراده و خواستی را نداشت ، اراده برداشتن قلم پدیده تازه ای است که در نفس شما تحقق یافته است ، این پدیده تازه را شما به وجود آوردید ، اراده مربوط به شما و فعل نفسانی شماست و حرکت دست نیز مربوط به مشا و اراده شماست.شما قلا دستتان را حرکت نمی دادید چون اراده نداشتید ، بعدا اراده کردید و در پی اراده دستتان را حرکت دادید و قلم را برداشتید. پدیده اراده "معلولِ" شماست ، اگر شما نباشید اراده هم نخواهد بود ، وجود اراده از خودش نیست بلکه از شماست بین شما و اراده ارتباط خاصی برقرار است که "ارتباط علت و معلول" نامیده می شود ، شما این رابطه مخصوص را در وجود خودتان به وضوح و روشنی کامل مشاهده می کنید و از آن کاملا آگاهید.

...

دانستیم که قانون علت و معلول، یکی اصل قطعی و قانونی ضروری و جهانشمول است و هیچ پدیده ای بدون علت نیست و هر یکی از پدیده های جهان علتی دارد.این قانون کلی عملا مورد پذیرش همگان می باشد.
هر پدیده علتی دارد ، علت آن نیز اگر خود پدیده است ، علتی دارد ، بنابراین همه جهان آفرینش - چون که پدیده و نیازمند است و از خود هستی ندارد - نیاز به علتی مافوق دارد ؛ اصولا نیاز به غیر ، نخستین ویژگی پدیده است ، هر پدیده ای - بزرگ و کوچک نیازمند و وابسته به غیر خویش است، وجودش از خودش نیست ، اگر وجودش از خودش بود ، همیشه بود و نیازمند هم نبود. جهان پدیده ها ، محتاج و نیازمند به هستی و وجود است ، به همین جهت به ذاتی برتر و بی نیاز- که سرچشمه وجود هستی بخش تمام پدیده ها و موجودات نیازمند و محدود باشد - نیاز دارد.
آن ذات برتر و وجود بی همتا و نامحدود که سرچشمه هستی می باشد و هیچ حد و نقص و نیازی ندارد ، خداست. (خدا = خود (اسم) + آ (بن مضارع از مصد آمدن) و به معنی کسی که علت وجودش ، خودش است.) اوست که جهان را آفریده و همواره با افاضه ها و بخشش هایش آن را اداره می کند و می پرورد و اگر لحظه ای قیض و رحمتش قطع شود ، همه ، هیچ و پوچ خواهند شد.*
}

پس با قانون علیت و اثبات وجود خدا آشنا شدیم اکنون میخواهم که اثبات کنم اون کسی که پشت کامپیوتره (یا در واقع نیست) خداست.
اگر اون خالق ما که پشت کامپیوتره خالق نداره ، که هیچ اثبات شد ولی اگر خالق داره ، میریم سراغ خالقش.
حال اگر خالق خالق ما ، خالق داره ...(همینطور تا به جایی برسیم که خالق نهایی، دیگه خالق نداره**)
پس خدا اثبات شد.
و خداوند هم صراحتا گفته که جز من خالقی ندارید.
اما برای اینکه بخواهید بدونید که خدا چه کسی هست و چه صفاتی داره (البته با استدلال و برهان و منطق) به کتب خداشناسی مراجعه نمایید.

_______________________________________________________________________________________________________
*: برای اطلاعات بیشتر ر.ک : خداشناسی ، آیت الله ابراهیم امینی ، قم ، انتشارات بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) ، چاپ پنجم ، 1393 ، ص 102 و صص 105-106 


** : برای درک بهتر می توانید به برهان های اثبات خدا رجوع کنید.




نوع مطلب : رد شبهات، 
برچسب ها : کامپیوتر، مجازی، ماتریکس،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 25 خرداد 1395
عرفان نقوی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 18:44
Terrific article! This is the kind of information that are
meant to be shared across the internet. Shame
on the seek engines for now not positioning this post upper!
Come on over and talk over with my website . Thank you
=)
سه شنبه 29 فروردین 1396 00:41
Hi there! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to look it over.
I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!

Wonderful blog and superb design and style.
سه شنبه 22 فروردین 1396 16:52
This piece of writing is actually a nice one it
assists new internet viewers, who are wishing in favor
of blogging.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.